Nu har nästa folkpartistiska hjärnsläpp publicerats. "Förbjud prat på alla andra språk än svenska på lektionstid", säger Ewa Bertz och Allan Widman (inget exakt citat).
Är det någon i Folkpartiet som ännu kommer ihåg ordet "liberalerna" i sitt eget partinamn? Liberalismen, i dess positiva bemärkelse, handlar om att se människor som individer, som kan och vill ta ansvar för sina egna liv. Som är kreativa och kan ta egna beslut. Och att staten ska hålla sig till det som är nödvändigt för att samhället ska fungera (sedan finns det många olika åsikter om vad det innebär i praktiken, om man är nyliberal, klassik liberal eller socialliberal), och inte vara alltför klåfingrig.
Men folkpartisterna verkar ha förvillat sig långt ifrån liberalismen, tyvärr. Nu har man hamnat i nån slags värdekonservatism som är rent ut sagt obehaglig. Där ordning och reda är viktigare än frihet. Big Brother och nationalstatsdyrkande har ju varit liberalismens fiende nummer 1, nu verkar just denna fiende tagit över partiet som fortfarande kallar sig liberalt.
Att alla ska ha rätt att lära sig god svenska är självklart. Men att attackera dem som inte har svenskan som modersmål är fel väg att gå. Det värsta med förslaget (läs gärna artikeln som jag länkat till i rubriken), är inte att man vill ha undervisningen på svenska, utan att man ser det som en ordningsfråga: att elever pratar med varandra på andra språk är ett störande moment för läraren. Men ursäkta, är det inte lika störande för en lärare om eleverna pratar skit på svenska? Nej, men, det är ju värre om läraren inte förstår vad som sägs! Eller vad menar de?
Det här för tankarna till Tornedalen på 50-talet då det fortfarande bestraffades att tala tornedalsfinska i skolbyggnaden. Eller alla försök att få bort den där "hemska bakåtsträvande" samiskan från Norrland i framstegsandans iver. Eller varför inte alla försök att få bort dialekterna och standardisera svenskan, som i nutidens fredriklindströmianska tider framstår som ett smått bisarrt projekt.
Nej, mångfalden är en rikedom, inte ett hot. Och integration handlar faktiskt om ömsesidig respekt och ömsesidig påverkan, inte folkpartistisk assimilering.
Redigering 070103: Lena Mellin, Aftonbladet, uttrycker det hela bra idag. :)
tisdag, januari 02, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
6 kommentarer:
Usch. Första tiden i Ryssland fick vi inte fråga någonting på engelska. Se'n bytte jag till en annan lärare som gärna förklarade saker på engelska, och då lärde jag mig ryska extremt mycket fortare. De hade väl tänkt att jag skulle lära mig ryska fortare om jag var tvungen att använda enbart ryska på lektionerna, men det stämde verkligen inte. Har man en relevant fråga ska man få fråga på de språk läraren eller någon duktigare elev behärskar, tycker jag. Har man inte en relevant fråga spelar det ingen roll vilket språk man stör de överiga på. Hålla käften kan man göra på vilket språk som helst, där är vi alla polygloter.
Se'n förstår jag givetvis att det kan vara svårt för en lärare att avgöra om ett samtal mellan två elever är trams eller hjälp om det sker på t ex arabiska, men det är ju egentligen en annan diskussion. Stör det andra får man dämpa sig, oavsett språk. Ett generellt språkförbud känns som ännu en tämligen meningslös regel som de starkars lärarna ska lägga ned energi på att upprätthålla "bara för att". Som om de inte hade nog liksom. En klass som är stökig blir knappast en mönsterklass bara för att läraren ägnar 15 min i början av varje lektion åt att bli frustrerad över att någon har keps på sig.
precis. Dessutom blir det ju intressant hur man, som Lena Mellin skriver, ska göra med de fransk-, tysk-, och engelskspråkiga skolorna... Det är ju intressant att de ses som lite "finare" skolor medan det är ett stort problem att det talas serbiska i Rosengård...
Vad ska vi med sd till när vi har fp?! Bra artikel av Lena Mellin (som vanligt).
Precis. Sd måste vara hur nöjda som helst. De kom in i riksdagen utan att ens få ens i närheten av 4 % av rösterna... till och med regeringsposter! :)
http://sassa.webblogg.se/050107014825_svenska_p_lektionerna_i_malmskol.html#comment
Skicka en kommentar